Jump to content
TheGames.PL More than games

Recommended Posts

Posted

Słownik slangu i skrótów używanych w grze League of Legends.

 

Skróty typowe dla gry League of Legends:

LOL- League of Legends

Lane / lain - ścieżka na której ustawione są wieże i po której idą creepy

Creep / minion - jednostka nie kontrolowana przez żadnego z graczy

SS / miss - używane w momencie kiedy przeciwnik zniknie z lane'a, żeby ostrzec team-mate'ów (przykład użycia: ss 2 bot = zniknęło 2 przeciwników z dolnego lane)

Care - uwaga/ostrożnie (przykład użycia: care bot = uważajcie na dolnym lane)

Mia - "miss in action" = zaginął w akcji, praktycznie oznacza to samo co miss

Gang / gank - atakowanie przeciwnika z zaskoczenia, przeważnie z przewagą liczebną własnego teamu, zazwyczaj junglerem

Mob - potworek

TOP - górny lane

MID - środkowy lane

BOT - dolny lane

LVL - level

Bb - back, wezwanie do cofnięcia się

OP - overpowered - postać za silna, która jest nie zbalansowana w stosunki do reszty postaci

sSquishy - określenie postaci, która posiada mało życia i jest łatwa do zabicia (np. "twitch jest bardzo squishy")

AD - attack damage = obrażenia

AP - ability power = siła zdolności

AS - attack speed = szybkość ataku

Ulti - ultimate ability, umiejętność, którą dostaje się na 6lvlu

HP - hitpoints - punkty życia

MP - mana points - punkty many

 

Skróty ogólnie używane w grach multiplayer:

LOL- Laughing out loud = śmiejąc się głośno albo Lots of Laughs = dużo śmiechu

AFK - away from keyborad = z dala od klawiatury

brb - be right back = zaraz wracam

FFS - fuck for sake = można przetłumaczyć jako "do k*rwy nędzy"

w8 - wait = czekaj

fu - fuck you

thx - thanks = dzięki

ty - thank you - dziękuje

stfu - shut the fuck up = można przetłumaczyć jako "zamknij mordę"

gg - good game = dobra gra

m8 - mate - kumpel

 

Słownik League of Legends ALFABETYCZNIE

 

  • AA – autoatak ( kliknięcie prawym przyciskiem myszy na wrogiej jednostce, aby wykonać na nim autoatak)
  • Ace/As – uśmiercenie całej przeciwnej drużyny w niewielkim odstępie czasu ( lub po prostu zabicie wszystkich wrogów, zanim ktokolwiek zdąży się odrodzić).
  • AD – obrażenia fizyczne
  • ADC – osoba na dolnej alei grająca Strzelcem ( postacią bijącą z daleka i zadającą obrażenia fizyczne)
  • AFK – Away From Keyboard – osoba, która nie wykazuje oznak, jakoby była w grze ( jej postać stoi nieruchomo)
  • Aggro – cel wieży lub stwórów/potworów. Jeśli zaatakujemy rywala pod jego wieżą, turret zmieni aggro na nas.
  • AOE – umiejętności, które działają na specyficznym obszarze i przeważnie potrafią zadać obrażenia więcej niż jednemu bohaterowi
  • AP – moc umiejętności
  • ARAM – All Random All Mid – jeden z trybów gry
  • Armor pen – penetracja pancerza
  • Assassin – asasyn – bohater, którego zadaniem jest szybkie zabójstwo przeciwników bez statystyk defensywnych
  • AS/Att Speed/ ASPD – prędkość ataku

  • B – Back – sygnalizuje chęć lub prośbę powrotu. Współgra to z klawiszem powrotu do bazy, który jest pod [B]
  • Backdoor lub BD – próba zniszczenia Inhibitora/Nexusa, przeważnie bez minionów i niespodziewane dla przeciwnika
  • Base/Baza – obszar, w którym jest Twój Nexus, inhibitory i sklep
  • BG – Bad Game – zła gra (może dotyczyć wygranych!)
  • Blue – odnosi się do jednego ze stworów z jungli, którego wzmocnienie daje regeneracje many (niebieski okrąg wokół bohatera, który go zabił)
  • BM – bad-mannered – osoba o niskiej kulturze osobiskiej
  • Boosted – ktoś, komu inna osoba wygrała gry i zdobyła wyższą dywizję, choć właściciel konta wcale na nią nie zasługuje
  • BotRK / BoRK – Blade of the Ruined King – jeden z przedmiotów (Ostrze Zniszczonego Króla)
  • Bot Game – gra przeciwko botom sterowanym przez komputer
  • BRB – be right back – za moment wrócę
  • BT – Bloothirster – Krwiopijec – jeden z przedmiotów
  • Buff – wzmocnienie postaci przez umiejętność/stwora w jungli lub wzmocnienie postaci w aktualizacji gry
  • Burst – zdolność do zadawania dużych obrażeń w krótkim czasie
  • BC/TBC – Black Cleaver/Czarny Tasak
  • BF – B. F. Sword/K. W. Miecz
  • Bruiser – bohater, który jest wytrzymały, a zarazem zadaje sporo obrażeń, np. Camille lub Irelia
  • Bush – krzak

  • Carry/Carrować – doprowadzenie drużyny do zwycięstwa
  • CC/Crowd Control – kontrola tłumu, która ogranicza zdolność wroga do ruszania się, atakowania lub castowania spelli
  • CDR – cooldown reduction – redukcja czasu odnowienia umiejętności, czaru lub użycia przedmiotu
  • Chickens/Wraiths – obóz Brzytwodziobów w jungli
  • Counter gank – Zgankowanie linii w tym samym momencie co przeciwny jungler.
  • Counter jungle – zabijanie stworów w jungli przeciwnika
  • CD – Cooldown/Czas Odnowienia.
  • Cover – podtrzymywanie linii sojusznika, kiedy go na niej nie ma
  • CS – creep score – liczba zabitych minionów i stworów
  • Control Ward – przedmiot dający nam wizję i wyłączający wizję przeciwnikom

  • DC – rozłączenie z gry
  • Dive – atakowanie rywala pod jego wieżą
  • DPS – damage per second – obrażenia na sekundę
  • DoT – damage over time – obrażenia w czasie
  • Drake – smok (stwór w jungli)
  • Duo – dwójka premade’owanych graczy
  • Disengage – zakończenie/powstrzymanie starcia ( np. Janna odpychająca R-ką rywali)
  • Dodge – unik

  • Egg – odnosi się do pasywu Anivii
  • Elo – dawna wersja systemu dywizji ( high elo – wysokie rangi, low elo – niskie rangi)
  • Elo Hell – utkwienie w dywizji
  • EZ – easy/eazy – łatwo (raczej w negatywnym sensie)
  • Ez – Ezreal – jedna z postaci
  • Engage – rozpoczęcie starcia ( np. użycie w rywali R Siona lub W+Q Alistara)
  • Entagle/Oplątanie – połączenie rozbrojenia z unieruchomieniem. Przykładem jest R Amumu.
  • Elder Drake/Starszy Smok – Smok pojawiający się po 35 minucie, który gwarantuje dodatkowe wzmocnienia po zabójstwie

  • Face check – sprawdzanie krzaków “twarzą” (wchodzić w krzaki bez postawionego w nich warda, ryzykując, że rywale tam na nas czekają)
  • Farm – lasthitowanie minionów dla złota
  • FB – First Blood – Pierwsza Krew – pierwsze zabójstwo w grze
  • Fed – ktoś, kto zdobył stosunkowo dużo killi w grze
  • Feed – umieranie i dawanie złota wrogom
  • FF/FF20/FF15 – poddanie się
  • Freeze – zabijanie minionów na tyle wolno, aby nie zmieniało się miejsce ich walki z Twoimi stworami, kiedy nadchodzą kolejne ich fale
  • Flee/Przerażenie – przerażony cel ucieka bezpośrednio od rzucającego w linii prostej ze zmniejszoną prędkością ruchu. Przykładem jest Q Fiddlesticksa.
  • Fear/Strach – przestraszony cel będzie poruszać się w losowych kierunkach ze zmniejszoną prędkością ruchu. Przykładem jest E Volibeara użyte na minionach.

  • Gank – pomoc innej linii, zazwyczaj robi to jungler
  • Gap Closer – umiejętność, która pozwala na przybliżenie się do rywala
  • Ghosting – ktoś, kto ogląda stream przeciwnika i zgarnia przez to informacje np. o położeniu wardów, pozycji junglera czy o aktywnych umiejętnościach
  • GG – good game – dobra gra, używane na koniec meczu
  • GJ – good job – dobra robota
  • GL&HF – good luck and have fun – powodzenia i baw się dobrze
  • GP – Gangplank, jedna z postaci
  • Ground/Uziemienie – cele na obszarze uziemienia nie mogą używać umiejętności ruchowych oraz są spowolnieni. Przykładem jest W Cassiopei oraz Singeda.
  • Hypercarry – bohater, który bardzo dobrze skaluje się w late game’ie i zazwyczaj opiera się przede wszystkim na swoich autoatakach, np. Vayne, Tristana, Kog’Maw czy Twitch.
  • Honor – zdolność uhonorowania bohaterów w lobby po grze
  • Hard Leash – spora pomoc junglerowi przy jego pierwszym buffie
  • Hard CC – CC, które nie pozwala mu się ruszyć
  • Harass – obijanie wroga autoatakami lub umiejętnościami

  • IE – Infinity Edge – Ostrze Nieskonczoności – jeden z przedmiotów w grze
  • Inc – Incoming – nadchodzą
  • Inner – wewnętrzne wieże
  • Instalock – natychmiastowe potwierdzenie wyboru bohatera po wybraniu go, często bez konsultacji z drużyną
  • Instakill – natychmiastowe oneshotowanie bohatera
  • Invade – pójście do jungli wroga
  • Inting/Int/Intowanie – celowe umieranie

  • J4 – Jarvan IV – jedna z postaci
  • Jungle/Jungler/Leśnik – gracz, który nie ma przypisanej żadnej linii, ale ma farmić neutralne stwory i niespodziewanie atakować linie lub pomagać im
  • K6 – Kha’Zix, jedna z postaci
  • Kite – uderzanie wrogich bohaterów podczas ruchu i uciekanie do tyłu, aby uniknąć ataku od przeciwnika
  • KS – kill steal – zabranie komuś zabójstwa bez zadania wielu obrażen tej osobie (podejście i użycie skilla, gdy wróg ma mało zdrowia lub zauoatakowanie go), często KS według jednego gracza, nie jest KS-em dla innego

  • Lag – wolna odpowiedź od serwera, co skutkuje problemami z wyświetlaniem tego, co dzieje się w grze
  • Lag Spike – nagły wzrost odpowiedzi serwera
  • Laner – gracz, który większość czasu spędza na przydzielonej mu alei
  • Last Hit – ostatnie uderzenie, które ma na celu zabić wrogą jednostkę, co z kolei daje złoto
  • Leash – pomoc junglerowi w zabiciu stworów z pierwszego obozu w jungli
  • Leaver – osoba, która opuszcza grę przed jej końcem
  • LW – Last Whisper – Ostatni Szept – przedmiot w grze

  • Main – bohater, którym dana osoba gra najczęściej lub nasze główne konto
  • Man Drop – ult Pantheona
  • Map Control – kontrolowanie tego, co się dzieje na mapie, głównie przez obserwowanie minimapy i stawianie wardów
  • MiA – missing in action – nagłe zniknięcie wroga z linii
  • Mid – środkowa aleja
  • Meta – pula bohaterów, która np. w obecnym patchu jest bardzo silna
  • Metagame – styl gry bazowany na strategii i wyborze odpowiednich bohaterów
  • Metaslave – gracz, który gra tylko i wyłącznie metą, “Niewolnik mety”
  • Magic pen – penetracja magiczna, przebicie odporności
  • MR – odporność na magię
  • MS – prędkość ruchu
  • Minion – stwór nacierający linią
  • Monster – stwór występujący w dżungli
  • Melee – atakowanie wręcz

  • Newb(ie) – nowy gracz
  • Nerf – uczynienie czegoś słabszym
  • Noob – gracz niepotrafiący grać
  • Normale – gry normalne, nierankingowe
  • Nuke – pojedyncza umiejętność, która zadaje ogromne ilości obrażeń

  • OMW – on my way – jestem w drodze
  • OOM – out of mana – nie mam many
  • One shot – zabić wroga za pomocą jednej umiejętności
  • Overextending – przesadzanie, np. z agresywną grą, co kończy się naszą śmiercią
  • Overstay – zbyt długie pozostanie po wygranym starciu, często kończące się śmiercią od rywali, którzy będąc w bazie uleczyli się/zrespili się i mają przewagę wydanego złota
  • OP – overpowered – zbyt mocny/za mocne, np. postać czy przedmioty

  • PBE – Public Beta Environment – serwer testowy, do którego mają dostęp tylko niektórzy gracze; Riot wypróbowuje na nim nowe elementy rozgrywki przed wprowadzeniem ich na normalne serwery
  • Peel – zdolność do powstrzymywania wroga od zabicia postaci, głównie przez CC
  • Penta – zabicie 5 wrogów tuż po sobie przez jedną osobę
  • Poke – dalekozasięgowe harassowanie
  • Pot – przedmioty, które można spożywać
  • Proxy – farmienie wrogich minionów pomiędzy wieżami wroga, zanim pierwsza zostanie zniszczona
  • Push – czyszczenie fali minionów na tyle szybko, żeby mogły one podchodzić coraz dalej i niszczyć kolejne struktury
  • SS - Quicksilver Sash – jeden z przedmiotów
  • Rage – okazywanie frustracji w grze
  • Ragequit – wyjście z gry z powodu frustracji
  • Ranked – gra rankingowa
  • Riot – twórcy League of Legends
  • Rot – Zz’Rot Portal – jeden z przedmiotów
  • Roam – zejście z naszej linii na inną w celu pomocy sojusznikowi
  • Ranged – atakowanie z dystansu

  • Salty – ktoś, kto zaczyna używać ironii, gdy jest zirytowany grą.
  • Scuttle/Crab – krab na rzece
  • Skillshot – umiejętność, którą castujemy w określonym kierunku i uderza ona przeważnie pierwszego wroga
  • Smurf – gracz, który gra na koncie z niskim poziomem lub dywizją, ale na głównym koncie znajduje się w wysokiej dywizji
  • Snipe – zabicie wroga z bardzo dużego dystansu
  • Snowball – sytuacja, w której drużyna zdobywa dużą przewagę i ją wykorzystuje, tak samo jak tocząca się kula śnieżna staję się coraz “większy”
  • Splitpush – bohater, który potrafi na tyle szybko zabijać miniony na linii, aby ją spushować, a reszta drużyny mogła walczyć w innym miejscu
  • SS – informacja, że wrogowi zniknęli z zasięgu wzroku (odpowiednik MiA)
  • Submarine – kiedy Shen ultuje niewidzialną jednostkę i dive’ują oni razem na tyły wroga
  • Support – gracz, który ma za zadanie wspierać ADC na dolnej alei, aby mógł on spokojnie farmić i zabijać wrogów
  • Siege – oblężenie wieży przeciwnika, najczęściej ze wzmocnieniem z Nashora
  • Suppression/Przygwożdzenie – przygwożdżony cel nie może poruszać się, rzucać umiejętności bohaterów, ani czarów przywoływacza (w tym Cleanse’a/Oczyszczenia). Czas trwania przygwożdżenia nie może zostać skrócony. Można go przerwać tylko QSS-em. Przykładem Przygwożdzeń są: R Malzahara, W Tahm Kencha, R Skarnera, R Warwicka i E Vayne ( gdy trafi w ścianę)

  • Tank – bohater zaprojektowany do przyjmowania wielu obrażen
  • Team Comp – kompozycja drużyny
  • Teamfight – walka drużynowa, w której większość naszego zespołu walczy z kilkoma osobami z przeciwnego
  • TF – Twisted Fate (postać) lub Trinity Force ( Moc Trójcy  – przedmiot)
  • Throw – gdy będąc do przody względem rywali zaczniemy popełniać błędy i tracić przewagę
  • Tilt – bycie zdenerwowanym np. po kilku porażkach
  • Top – górna aleja
  • Toxic – gracze, którzy negatywnie wpływają na sojuszników (ale też wrogów)
  • TP – Teleport – jeden z czarów przywoływacza
  • Turret/Tower – wieża – struktura, którą musimy zabić
  • TT – Twisted Treeline – mapa do 3 na 3

  • Ult (imate) – przeważnie najsilniejsza umiejętność, którą aktywujemy za pomocą [R]
  • U2 – you too – Ty też

  • Ward – przedmioty, które gwarantują wizję na niewielkim obszarze
  • WP – well played – dobrze zagrane
  • WW – Warwick – jedna z postaci

  • Zoning – taktyka, która powstrzymuje wroga przed wchodzeniem na dany obszar

Slang/Żartobliwe/Sytuacyjne

  • xaxaxaxa – “hahahaha” dla kogoś używającego cyrilicy albo dla Greków
  • xPeke – “śmieszkowe” określenie Backdooru, nawiązujące do tej akcji
  • lag – piszesz to w momencie, gdy zrobiłeś coś durnego, w ten sposób przerzucasz własną winę na serwer Riotu. Dla spotęgowania efektu można pingować nasze opóźnienie, najlepiej jeśli jest niskie.
  • inSec – określone zagranie na Lee Sinie 
  • Run it down ( mid) – celowy bieg wzdłuż linii w celu śmierci od wieży/rywali, jedna z metod intowania, nawiązuje do Tylera1
  • Shaco Syndrome – to określenie stosujemy, gdy zawsze gdy mamy postać X w swojej drużynie to ona feeduje, a grając przeciwko niej mamy do czynienia z jakimś mistrzem tego bohatera. Nazwa pochodzi od Shaco, ponieważ gracze z nim mają najczęściej taki problem.
  • Open D Gates – otwieranie “bram” do Nexusa, czyli Inhibitorów
  • Stop the Ports! – powstrzymanie powrotów rywali, najczęściej, gdy ktoś robi backdoora

 

 

Napisane przez maciaS. Kopiowanie dozwolone tylko i wyłącznie z podaniem autora i źródła - forum.thegames.pl.

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...